Zápis z Komise pro etiku ze 13. října 2010

V úvodu zasedání předsedkyně komise přivítala nové členy Patricii Polanskou, Libuši Koubskou, Milana Šímu a omluvila dalšího nového člena Michala Musila.

Nová podání:
* Zastánci vegetariánské stravy si stěžovali na Novinky. cz, kde vyšly materiály o možnosti, že vegetariánská strava v těhotenství může ohrozit vývoj mozku dítěte. Byla oslovena redakce Novinek.cz, odpověď zatím nepřišla. Odpověď bude urgována a zároveň bude redakce dotázána, zda poskytla prostor také zastáncům vegetariánství a jak byl materiál zdrojován. KPE nicméně upozorňuje, že jde o názorový materiál a tady se mohou zastánci i odpůrci lišit.

* Stížnost na časopis Jalovec, který uveřejnil článek o tom, že dva občané chtějí zakoupit vilu Hájenku. KPE se obrátila na redakci časopisu. Jednatel odpověděl, že v článku skutečně došlo k nepřesnosti a mělo být napsáno, že dva občané mají zájem o odkoupení dvou bytových jednotek ve vile, známé pod názvem Hájenka. Zároveň uvedl, že ve vile více bytů není. Redakce KPE sdělila, že je ochotna sdělení precizovat. Tím KPE považuje věc za vyřízenou.

* Stížnost na Kolínský deník. Podle informací, které KPE získala, jde o spor týkající se internetové diskuse, jež vyústil v potyčku, kterou řešila městská policie. Stěžovatel pak podal trestní oznámení kvůli tomu, že na něj šéfredaktor deníku údajně mrkal a dělal „erotické návrhy“. KPE konstatuje, že řeší prohřešky proti etice novinářů v publikovaných materiálech, což tento případ není.

* Stížnost na redaktora Milana Zlínského z MFD regionální redakce Pardubice. Jedná se o údajné opakované nedodržování novinářské etiky ze strany regionální redakce MFD Pardubického Kraje, která se zabývá problematikou Nasavrcké skládky. Byla oslovena regionální redakce MFD, odpověděl vedoucí redaktor s tím, že autor článku je na dovolené. Bude urgováno.

* Hlučín
Opavský a hlučínský deník údajně otiskl na internetu příběh p. Tau,- během 2 měsíců - 3 krát. 
Autorka stížnosti uvádí, že příspěvky pro daný region jsou velice zajímavé a oslovující čtenáře, ale v uvedených textech jsou údajně vulgární odkazy. Nutno prověřit dotazem v redakci.

* V internetové verzi deníku vydavatelství Mladá fronta a.s. E 15 ( 20 5. 2009) byl vydán článek pod názvem "Orco prodalo realitní fondy". Novinář při psaní tohoto článku vycházel z textové zprávy investora v anglickém originále. Přibližně jednu hodinu byla zveřejněna informace ve znění nesprávného překladu, tj. že investor vložil do firmy ORCO Properte Management, a.s. 2,2 miliardy EUR. Tato informace byla zveřejněna chybně v důsledku chyby v překladu. Článek byl ihned poté, co byl omyl zjištěn, opraven a byla správně zveřejněna informace, že kupní cena nebyla zúčastněnými společnostmi zveřejněna a že Orco spravuje majetek v hodnotě 2,2 miliardy EUR ve smyslu originální anglické verze zprávy. Otázka pro KPE zněla, zda nesprávným údajem byl porušen etický kodex. Komise již jednou konstatovala, že opravy a doplňky na internetu jsou běžnou součástí internetového sdělování. Předsedkyně KPE ale zároveň odmítla, aby ve věci svědčila u soudu. Soudní spory nejsou a nebudou součástí práce Komise pro etiku při SNČR.

* Miroslav Grebeníček a MFD
Na KPE se opět obrátil Radomír Silber se žádostí o informaci, jaké stanovisko KPE zaujala ve věci článku Jana Gazdíka o otci Miroslava Grebeníčka. Sám Miroslav Grebeníček si ke komisi nestěžoval, vydal dementi prostřednictvím ČTK. Stěžovatel žádal, aby mu Jan Gazdík poskytl nahrávku rozhovoru, o které se jeho tvrzení opírá. KPE se obrátila na Mladou frontu Dnes a obdržela následující odpověď:

„S panem Grebeníčkem jsem hovořil při křtu jeho knihy (10. 9. 2009) a opakovaně se ho ptal, zda se jeho otec podílel v padesátých letech na mučení politických vězňů. Doslova mi tehdy odpověděl:

„Pochopte - v červnu 1945 se vrátil z koncentračního tábora, kde si zkusil své. Když například zatýkali Pavla Hubačku (jeden z politických vězňů, pozn. red.), který byl školený v boji zblízka, tak svůj výcvik naplno uplatnil. No a jak to má policista, který ho má zklidnit, udělat?“ ptá se Grebeníček. 
Proč to vlastně neříct naplno? Alois Grebeníček se jednoduše nechal při výsleších politických vězňů strhnout metodami gestapa. 
„Vím, co naznačujete. Ale není přece možné, aby se jen proto, že jsem politik, na mne hodilo vše, co se kdy v padesátých letech v StB či zvláštních službách stalo. A to mně velmi vadí,“ ohrazuje se poslanec Grebeníček.
Pan Grebeníček svá slova dementoval v ČTK. Zavolal jsem mu a zeptal se ho, jak si mám jeho dementi vysvětlit. Pan Grebeníček mi odpověděl, že to celé považoval jen jako přátelský rozhovor a že nepočítal s jeho zveřejněním. Když jsem mu řekl, aby ani on nepočítal s naší omluvou, protože jsem celý rozhovor nahrával (což pan Grebeníček věděl), odpověděl, že žádnou omluvu na MF DNES požadovat nebude. A dodnes to také neučinil.“
KPE chápe, že redaktor Gazdík nevidí důvod, proč dávat k dispozici soukromé osobě nahrávky svých rozhovorů. Nicméně se otáže, zda tuto nahrávku ještě vlastní. 

Řešená podání:
* Podání Jana Štrofa na redakci HN, kde se v článku hovořilo o tom, že i v Praze lze získat vysokoškolský titul za kratší dobu a mezi jinými byl jmenován i on. KPE se otázala redakce HN a obdržela následující sdělení:
Jan Štrof a vydavatel Hospodářských novin Economia a.s. spolu vedou soudní spor, který je v současné době v odvolacím řízení. Soudní spor vznikl poté, co Hospodářské noviny vyhověly žádosti Jana Štrofa a otiskly jeho odpověď na články z října 2009. Odpověď Jana Štrofa byla otištěna na obvyklém místě, kde deník řadu let zveřejňoval odpovědi dle tiskového zákona a také různá redakční upřesnění a vysvětlení k článkům. Jan Štrof tento postup považoval za otištění, které není v souladu s tiskovým zákonem, a podal žalobu.
Nedávno Jan Štrof podal na Economia a.s. další žalobu, v níž se domáhá práva na otištění odpovědi na články zveřejněné v červenci 2010. 
Otištění červencových článků předcházela publikace výsledků šetření akreditační komise, která potvrdila, že na VŠFS v minulosti docházelo k nestandardnímu studiu. 
Komise pro etiku v tomto případě vyčká rozhodnutí nezávislého soudu.


* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. . 
Mgr. Krčmářová informovala KPE, že došlo k dohodě o narovnání, kterou po podání žaloby o zveřejnění odpovědi uzavřela s vydavatelstvím REFLEX společností RINGIER ČR a.s., časopis otisk v čísle 40 ročníku 2010 odpověď na článek a omluvu. Autorka stížnosti trvá na projednání podnětu komisí. Jedná se o to, zda autor článku dal nebo nedal prostor k vyjádření druhé straně. Komise se opět dotáže redakce Reflexu.

* Stížnost na Znojemský deník na článek Otevřený dopis o praktikách na znojemské radnici určený lídrům politických stran. Stěžuje si starosta a tajemník radnice. Byl osloven šéfredaktor Znojemského deníku.

Příští schůze se bude konat 24. listopadu, od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108.
Zapsala B. Osvaldová

